Open huis 2025

Scholen hebben in het kader van de wet passend onderwijs een zorgplicht. Dat betekent dat scholen de verantwoordelijkheid hebben om alle leerlingen een passende onderwijsplek te bieden. Op de eigen school, of op een andere school in het reguliere onderwijs, of in het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Wij bekijken op Het Stormink gezamenlijk welke begeleiding of ondersteuning elke leerling nodig heeft. In onze ondersteuningsgids proberen we inzicht te geven tot de onderwijsbegeleiding en leerlingenondersteuning. We beschrijven hoe wij dit alles op Het Stormink vormgeven, hoe de leerling-ondersteuning is ingericht, welke faciliteiten en activiteiten de school biedt en wie de mensen zijn die zich met de begeleiding bezighouden.

Ondersteuninggids Het Stormink klik hier

Voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben dan de mentor kan bieden (te denken valt aan leerlingen met ASS-problematiek, angstproblematiek, ADHD, etc.), kan de basisschool een Arrangement Expertisepunt aanvragen bij het Samenwerkingsverband. Het Expertisepunt biedt onder andere:

  • opvang aan het begin van de dag, tijdens pauzes en/of vrije uren; 
  • mogelijkheid tot time-out; een rustige werkplek als daar behoefte aan is;
  • begeleiding bij plannen en agendagebruik;
  • structuur aanbrengen in de schoolse bezigheden;
  • de schakel zijn tussen leerling, ouders en docenten

Wat is het voor een training?
De training ‘Aandacht Werkt, lekker in je vel!’ wordt aangeboden in leerjaar 1 bij het Talent Ontwikkeling Programma (TOP). Binnen één periode TOP, wekelijks 2 lesuren, werk je via een thematische opbouw van 10 thema’s aan persoonlijke ontwikkeling met als doel jezelf beter te leren kennen, hoe jij met situaties omgaat (gedachten, gevoelens, stress), leren in het NU te leven en ervaren hoe je compassievol in het leven kunt staan. Gezonde leefstijl ontwikkelen. De stressreductietraining bestaat uit 5 trainingen (om de week), waar direct wordt ingezoomd op hoe je omgaat met stress (druk voelen voor toetsen, examens, andere situaties), signalen in je lichaam herkent en bewust wordt hoe jij hier zelf invloed op hebt. Tools ontvangt om jezelf leren te kalmeren, rustig te blijven. Je hebt zelf meer invloed dan je denkt!

Voor wie?
Zowel de training ‘Aandacht Werkt, lekker in je vel!’ als de stressreductietraining is bedoeld voor iedereen die wil werken aan zijn/haar persoonlijke ontwikkeling. Ieder heeft zijn eigen motivatie om te beginnen aan één van de trainingen. Ongeacht je achtergrond, cultuur, religie kan je meedoen, want iedereen heeft namelijk een ‘mind’ en lichaam en kan zijn ‘hersenen’ trainen, net zoals je naar een sportschool gaat om je spieren in je lichaam te trainen, kun je ook je geestelijke fitheid trainen. Je ‘mind’ en lichaam samen in balans. Alles wat je nodig hebt, is aanwezig in jouw lichaam! Word je bewust! Je kan meer dan je denkt! Waar werk je aan? Zowel bij de training ‘Aandacht Werkt, lekker in je vel!’ als bij de stressreductietraining werk je aan je persoonlijke ontwikkeling waarin je leert omgaan met stress. Bewustzijn ontwikkelen!

Hoe doe je dat?
Bij ‘Aandacht Werkt, lekker in je vel!’ ontvang je een werkboek met de 10 thema’s als naslagwerk. Via het doen van eenvoudige bewegingsoefeningen lichaamssignalen leren herkennen. Vanuit bewegingsoefeningen toewerken naar ervaren hoe het voelt om te mogen ontspannen. Zowel de bewegings- als de oefening in rust brengen je (weer) in verbinding met jezelf. De stressreductietraining bevat werkbladen met tools om in te zetten en rust-kalmeringsoefeningen. Voor beide trainingen geldt dat de tools en oefeningen eenvoudig in het dagelijkse leven zijn toe te passen.

Wat levert het jou op?
Voor beide trainingen geldt dat je leert hoe jij jouw grenzen aangeeft. Als je NEE voelt ook NEE gaat zeggen. Naar je lichaam leren te luisteren, zodat je bewustere keuzes kunt maken, die goed zijn voor jou als mens. Balans tussen inspanning en ontspanning! Beter kunnen omgaan met alles wat op jouw pad komt. Meer zelfvertrouwen ontwikkelen, waardoor je als mens krachtiger in het leven kan staan. Ervaren dat je invloed hebt op hoe jij in het leven staat, je kunt meer dan je denkt!

Soms heeft een leerling meer nodig dan wat de mentor kan bieden. Daarvoor zijn op Het Stormink leerlingbegeleiders. Zij ondersteunen de leerling als er in een bepaalde periode spanningen zijn, bijvoorbeeld bij toetsen, in de omgang met andere leerlingen, over geaardheid of lastige situaties thuis, zoals scheiding of ziekte. Uiteraard zitten er grenzen aan wat de school kan bieden. In bepaalde situaties zal het nodig zijn externe hulpverlening in te schakelen.

Vanaf ongeveer eind september is er voor alle talen en wiskunde een wekelijks vragenuurtje per vak. Daar kunnen leerlingen naartoe als ze vragen hebben.

Deze training is geschikt voor leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben, bijvoorbeeld om zich staande te houden in de groep of om wat meer zelfvertrouwen te krijgen.

De dyslectische leerlingen starten met twee introductiebijeenkomsten. Daarna kunnen leerlingen naar behoefte dyslexiebegeleiding krijgen. Voor de leerlingen van basis en basis-kader geldt dat zij na de herfstvakantie wekelijks een half uur begeleiding krijgen. In de tweede week is er een informatiebijeenkomst voor de ouders van de dyslectische leerlingen. Voor vragen kun je terecht bij mevrouw Nijhuis (dyslexiecoach) en mevrouw Alink-Velner (orthopedagoog).

De mentor zorgt voor de klas als geheel. In klas 1 krijgen de leerlingen de eerste 12 weken 4 uur per week mentorles. Daarin leren ze bijvoorbeeld hun weg te vinden op Het Stormink, hoe je moet leren, huiswerk maken, plannen, omgaan met toetsen enz. In die periode leren mentor, klas en leerling elkaar goed kennen. De mentor heeft snel in de gaten als er iets aan de hand is en is dan ook de eerste persoon waar je heengaat als je iets wilt bespreken.